Naše uvažování a myšlení je zásadně ovlivněno biologií mozku. Co nás ovlivňuje a jak přesně? Jak to udělat, abychom šli svému myšlení naproti? Jak se opravdu efektivně a účinně domluvit s klienty? I ty můžeš poznat a snadno uplatňovat principy fungování mozku. Tipy z mé koučovací praxe jsem sepsala do jednoduchých návodů.

01: Principy brain-based koučinku a jak je využít pro sebe

Brain-based koučink je založený na poznatcích moderní neurovědy. Jednoduše řečeno, využíváme výsledky výzkumů v praktických zásadách při jednání s druhými lidmi i vnímání sebe sama. Ze své profesionální koučovací praxe i svého života mám ověřeno: každý lidský mozek je jedinečný a vnímá a vyhodnocuje situace (dokonce i obsah jednotlivých slov) různě.

V mozkových strukturách vznikají nervová spojení (neuronové sítě, mapy) podle toho, co během života zažíváme a jak se svým mozkem zacházíme. Vliv mají výživa, dostatek spánku, fyzické aktivity, chemické látky atd. Naše prvotní emoční prožívání od prenatálního období do cca 3 let nám zformovalo základní „filtry“ vnímání. Emoční zážitky se ukládají do limbického systému mozku, zejména do amygdaly. Amygdala je zodpovědná za spuštění stresových reakcí (až strachu), aby nás ochránila před hrozbami. Problém je, že vyhodnocuje hrozby podle vzorců uložených ve věku 0-3 roky.

Když právě naše amygdala vyhodnotí podněty od smyslových orgánů jako hrozbu, spouští automatické reakce chování – útěk, boj nebo ztuhnutí. Této situaci se říká amygdalický únos. Člověk v tomto stavu není schopen nadhledu, racionálního myšlení, kreativity nebo učení nových věcí. Pozitivní je, že můžeme zachytit okamžik před amygdalickým únosem a zklidnit se.

3 kroky jak se ubránit amygdalickému únosu:

  1. Uvědom si, že tě možná ovládne amygdala.
  2. Vědomě se zastav, vnímej svůj dech a smysly, které máš v moci, třeba hmat v prstech.
  3. Odveď pozornosti od domnělé hrozby k sobě,  převezmi zpět své racionální myšlení.


Jak dlouhodobě snížit pravděpodobnost amygdalického únosu?

  • Vizualizuj si pro sebe náročné situace a příprav se na ně, aby tvá amygdala v reálné situaci přestala samovolně přebírat kontrolu.
  • Tímto dáš prostor jiným částem svého mozku, které zajišťují učení v nových situacích a jejich čím dál snadnější zvládání.

Tip pro rozhovory s druhými:  „Dělej vše proto, abyste se ty i tvůj komunikační partner cítili v bezpečí. Výzkumy jednoznačně potvrdily, že pouze v pocitu bezpečí může člověk myslet a učit se.“

02: Principy brain-based koučinku a jak s nimi pracovat

Jak dosáhnout žádoucího stavu, kdy člověk využívá plnou kapacitu své čelní mozkové kůry – prefrontálního kortexu?

Prefrontální kortex, umístěný za čelem, je nejmladší strukturou mozku, kde se odehrává racionální analytické myšlení, matematické operace, představivost a schopnost tvořit vize. Při rozhovorech s klienty, plánování, učení se s dětmi nebo psaní testů chceme, aby prefrontální kortex mohl být aktivní a umožnil nám myslet.

Pokud nás ovládnou pocity ohrožení nebo strachu, nevedeme už smysluplný rozhovor, „jedeme v tunelu“ nějakého myšlenkového náhledu a z hlediska biologického fungování mozku nemůžeme, respektive nejsme schopni dohlédnout a domyslet důsledky. Užitečné je si uvědomit, že i silné pozitivní pocity jako čerstvá zamilovanost nebo euforie také „zatemňují“ schopnost prefrontálního kortexu pracovat.

Tip pro rozhovory s druhými: „Pokud je tvůj komunikační partner pohlcen emocemi, vyveď ho z nich ven do stavu, kdy bude schopen náhlednout své možnosti, promyslet si je a vybrat pro svůj život nejvhodnější rozhodnutí.“

Co dělat a nedělat při komunikaci s člověkem v emocích?

  • Nikdy neraďte a nezmenšujte význam emocí druhého člověka.
  • Pomalu veďte druhého k tomu, aby mohl převzít racionální kontrolu nad situací.
  • Zkuste techniky vědomého dechu, mindfulness nebo meditační techniky.
  • Navádějte druhého k uvědomění něčeho, co ho z jeho vlastních emocí vyvede (např. jak situaci zvládl v minulosti, jak by ji poradil řešit příteli/přítelkyni apod.).

03: Principy brain-based koučinku  –  každý mozek je fakt jedinečný

Máme obrovskou moc ovlivnit, aby náš komunikační partner zůstal v bezpečí, nenastal u něj amygdalický únos, a mohl používat plně svůj prefrontální kortex. Jak? Aktivně myslet na to, že každý člověk má svou individuální emoční, zkušenostní, dovednostní a znalostní historii a jeho mozek funguje jinak než ten náš.

Každý termín a význam běžných slov si každý člověk vysvětluje podle svých neuronových map. Všechny smyslové vjemy procházejí přes emoční filtr amygdaly. Platí tedy, že „Když dva říkají totéž, není to totéž.“

Tip pro rozhovory s druhými: „Poznávej vnitřní svět chápání partnera v rozhovoru. Ověřuj průběžně, že máte sladěné chápání jednotlivostí i celku.“

Jak zajistit pocit bezpečí druhého člověka v rozhovoru?

  1. „Hýčkej“ klienta/komunikačního partnera vysvětlením struktury toho, co má od tebe očekávat – ať oba víte „body agendy“.
  2. Ptej se otevřenými otázkami, aby partner mohl vyprávět a ty jsi mohl/a vnímat jeho svět.
  3. Veď klienta k tomu, aby své myšlenky zestručňoval a strukturoval, aby nedošlo k zahlcení mozku a stresu.
  4. Zaměřuj pozornost na to, jak by věci mohly být. Nejdřív možnosti, potom výběr té funkční. Rozebírání problémů v detailech vede do emocí a „zatemnění“.

04: Principy brain-based koučinku – mozek nemá tlačítko „delete“

Lidský mozek má úžasnou vlastnost – neustále se v něm proměňují nervová spojení, nová vznikají a stará vyhasínají, vznikají nové neuronové mapy daného člověka. Tomu se říká neuroplasticita.  Co je dobré si připomenout – když aktivně myslíme na to, co chceme zapomenout, nefunguje to a víc a víc to na nás působí. Jediná cesta, jak změnit to, co je pro nás nově žádoucí a užitečné je – přepsat to tím novým a staré nechat vyblednout, vyhasnout.

Když se učíme něco nového, je to náročné, jako prosekávání cestičky v pralesu. Když nové poznatky připomínáme, nový poznatek se upevňuje a cesta je pohodlnější. Moderní neurovědy potvrzují, že nová nervová spojení se tvoří během celého života.

Tip pro rozhovory s druhými: „Podporuj a připomínej to žádoucí, nech mimo pozornost vyhasnout nechtěné.“

Jak člověk mění svou paměť?

  • Připomínej si nové věci (znalosti, dovednosti, návaky) co nejčastěji, ať se v tobě upevní a zautomatizují.
  • Nikdy se nezbavíš něčeho, na co budeš myslet. Řešením je – vytvoř si pro sebe žádoucí myšlenky a aktivity a přepiš to, co už nechceš.

05: Principy brain-based koučinku a jak to funguje v koučovací spolupráci

    Jak pracujeme s principy brain-based koučinku při práci s klienty? Od mého prvního koučovacího výcviku v roce 2017 jsem při praxi s klientkami a klienty ověřila, že brain-based koučink má spolehlivé výsledky, protože klient je podporován a motivován k dlouhodobějšímu učení.

    Vycházíme z poznatků neurovědy, že každý mozek je unikátní. A když jako koučka umím připravit optimální podmínky pro přemýšlení a zaměřuji pozornost klientek a klientů k dosažení motivujícího cíle, nevyhnutelně nastane proces učení a rozvoje dovedností. Navíc poznání, které lidé v brain-based koučinku pro sebe objeví, často mnohokrát převyšuje dosažení vytyčených cílů. Koučovaný je podporován v tom, aby ve svém životě dělal dílčí změny podle toho, co vnímá jako přínosné k dosažení cílů.

    Jak můžeš můžeš aplikovat principy brain-based koučinku i do vlastní praxe při práci s klienty?

    „Podporuj klienta, aby si na poznání přicházel sám skrze poučení z vlastních zážitků.“

    Co máš dělat pro získání nadšených klientek a klientů z tvých konzultací?

    1. Měj na paměti, že nejvíce k užitku bývá to, na co si člověk přijde sám při procesu učení.
    2. Podporuježádoucí změny a odvahu zkoušet nové věci.
    3. Vzbuď v klientovi radost z objevování nových cest a možností.
    4. Umožni klientovi bezpečně experimentovat a nacházet nové strategie

    Věřím, že ti tento článek byl užitečný a pomůže ti užívat si své myšlení i spolupráci a rozhovory s druhými lidmi! Pokud mi chceš ke článku něco napsat, budu ráda, piš na můj e-mail.

     

    Chceš si zažít bezpečné prostředí pro svůj mozek a podporu pro cestu k tvým cílům?

    Nechceš ukázkové koučování, ale chceš probrat své plány a jak a čím tě mohu podpořit právě já?

    Pojďme se potkat na ukázkovém koučování zdarma. 

    Pokud není v online kalednáři vypsán termín, napiš mi prosím e-mail na email@annanovotna.cz  Termín najdeme po vzájemné domluvě.

     

    Těším se na tvé uplatňování principů brain-based koučinku ve tvém životě, ať už na to půjdeš sama nebo sám, a nebo se potkáme, abychom probrali, jak tě podpořím na tvé cestě.

    Anička